zondag, augustus 21, 2005

Plannen

Ik rotzooi maar wat aan. Dat is mijn favoriete manier van werken. Gewoon ergens aan beginnen, en dat zo goed en zo snel mogelijk afronden. Ik weet intussen wel dat het nodig kan zijn om gestructureerder te werken, zeker als er anderen bij betrokken zijn, en als het allemaal wat langer gaat duren. Dan wordt het opeens een project genoemd, en heeft de klus een naam gekregen: "Zeg, wat is de status van X?"

Die naam moet natuurlijk ergens worden opgeschreven. Een Plan van Aanpak is daarvoor de meest aangewezen plek. In dat plan wordt beschreven wat er gaat gebeuren, wie het gaan uitvoeren, hoe lang het zou moeten duren, en wat de kosten zijn van al dat gedoe. Op zich is dat best een goed idee. En daarnaast werk ik - als beëdigd ambtenaar - bij een grote overheidsorganisatie. Dat betekent dat alles wat je doet te verantwoorden moet zijn; bij voorkeur in onleesbaar proza.

Het geval wil dat ik verantwoordelijk ben geworden voor een ambitieuze klus-met-een-naam. En dat betekent dat er een goed PvA moet komen, ondanks mijn weerzin. Geen onduidelijk gebabbel voor de bureaula, maar een echte planning.

Enfin, na de nodige tijd en moeite ligt'ie er dan eindelijk. Het is een knap kind geworden, dat rekening houdt met tegenslagen, de verantwoordelijkheden goed belegt (dus niet bij de projectleider) en de klus tot werkbare proporties heeft teruggebracht. Vermoeid, maar trots lever ik het in bij mijn baas. Die het weer inlevert bij het 'MT'. Het MT is een vergadering van zo'n vijf afdelingshoofden, onder leiding van een hoofd van de hoofdafdeling. Ik zei het al: ik werk bij de overheid.

Een paar dagen geleden is het daar met mij besproken. Dat gaat ongeveer zo: MT-lid één mist de samenwerking met zijn afdeling, MT-lid twee heeft mist een stukje visie, MT-lid drie... De rest heb ik verdrongen, geloof ik. Probeer je maar voor te stellen dat je een mooie houten sloep wilt bouwen, maar dat je superioren een Titanic in gedachten hebben. Intussen ben ik gewoon gestart met de uitvoering; er moet tenslotte een planning gehaald worden, toch?