woensdag, augustus 24, 2005

Klussen

Laatst stond ik de schuur te beitsen, en op dat soort momenten denk ik altijd na. Zo had ik me bedacht dat ik maar eens een website zou moeten opzetten voor mensen die wel slim genoeg zijn om vantevoren wat klustips voor beginners bijelkaar te sprokkelen, maar niet rijk genoeg zijn voor een klusjesman. Mensen zoals ik, dus.

Eén van de mensen die zoiets absoluut niet nodig heeft, is mijn zwager. Als je ergens in de buurt van Den Haag je Mercedes aan puin rijdt, is de kans groot dat hij het weer helemaal repareert. Daarnaast veranderen zijn vrouw en hij om de paar jaar hun inrichting: nieuw behang, nieuw tapijt, de keuken krijgt een ander uiterlijk of de WC blijkt opeens te kunnen zweven. Als hij daar niet mee bezig is, dan is'ie wel aan het tuinieren, fotograferen, airbrushen... Hij is de homo universalis van de familie. En het is ook nog een leuke vent, waar ik ontzettend mee kan lachen.

Enfin, terug naar die website. Ik zou daar nuttige dingen schrijven over onmisbaar gereedschap (hoe heb ik ooit kunnen leven zonder mijn boorhamer?), de beste tijd om te klussen (dus niet op zaterdagmiddag, vlak voordat alle winkels dichtgaan) en de keuze van je klusmaat (test je relatie met je vrouw en kinderen!). Een andere tip: als je iets ergens inspuit of opsmeert, controleer vantevoren waarmee je het weer kunt verwijderen. Zo weet ik nu dat je purschuim kunt verwijderen met aceton, en beits met terpentine. Dat is nuttige informatie als je met plakkerige vingers naar de winkel moet rennen. Maar de belangrijkste tip: zorg dat je het telefoonnnummer van je zwager bij de hand hebt.