zondag, februari 26, 2006

Update - bobslee

Het is zover. De bibliotheeksoftware wordt vandaag bijgewerkt. Alle collega’s hebben getest, de wijzigingen zijn allemaal verwerkt, de laatste hand is gelegd. De leverancier is er klaar voor, de beheerders starten de applicatie. Ik loop naar de vergaderzaal waar ik een korte presentatie ga geven aan de baas van mijn baas en wat aanverwante hotemetoten. Een kort verhaaltje over de nieuwe software, hooguit 10 minuten.

Het is zover. De wedstrijd is vandaag. Het team heeft hard getraind en de technici hebben alles gedaan om de bobslee perfect af te stellen. De bob wordt naar de startlijn gebracht, ik loop ernaar toe.

De presentatie loopt uit. Er worden vragen gesteld, ik geef antwoord. Er komen meer vragen, er onstaat discussie. Ik reageer op kritische opmerkingen en werk hard om iedereen te overtuigen. Mijn collega’s vullen waar nodig aan. Ik toon de nieuwe mogelijkheden van de software, ik licht zaken toe, ik slik nog juist op tijd het woord ‘synergie’ in. Na anderhalf uur zijn de sleutelfiguren overtuigd en is er nog even tijd voor lunch. Op naar de volgende afspraak.

Het startsignaal. We maken snelheid, meer snelheid. Dan blijkt de baan opeens veranderd te zijn. Ik stuur zo goed mogelijk, probeer de volgende bocht op te vangen. De remmer werkt minstens zo hard en het team probeert uit alle macht de bob in het juiste spoor te houden. Het lukt! Even een recht stuk, en dan de volgende bocht.

De afspraak is belangrijk, en gaat beter dan verwacht. De nieuwe software blijkt zelfs een onvoorzien probleem te kunnen oplossen. Afspraken worden gemaakt en de klanten gaan tevreden weg. Moe, maar tevreden loop ik naar de systeembeheerders.

De bocht is moeilijk, maar de bob houdt zich veel beter dan verwacht. De finish is in zicht.

Ik probeer te begrijpen wat de techneut me vertelt. De allerbelangrijkste feature werkt vlekkeloos, op één ding na. Dus je bedoelt…? Inderdaad. Dit moet onderzocht worden. Bij de tweede update zal het werken, is de verwachting. Maar niet nu. Niet nu!

De laatste bocht. Iets breekt. De bobslee crasht. Binnenkort een tweede poging.