woensdag, maart 08, 2006

Een goed mens

Nieuwe ambtenaren dienen een eed of belofte af te leggen dat zij trouw zullen zijn aan de koningin en het Nederlandse volk. Het verschil tussen de eed en de belofte is of je daarbij God wilt aanroepen of niet. Eén van mijn collega's had pasgeleden de belofte afgelegd en het gesprek kwam op de keuze voor de eed of de belofte. Ik vertelde dat ik voor 'Zo helpe mij God almachtig' had gekozen, maar dat er verder weinig heiligs aan mijn manier van leven was.

Hij was het niet met me eens:
- Je bent toch een goed mens?
- Hoezo?
- Je betaalt toch belasting?

Zo had ik het nog nooit bekeken. Petrus die aan de poort al je jaaroverzichten nog even nakijkt. De minister van Financiën als paus. De heilige kleur is belastingblauw. Leuker wordt het niet om in de hemel te komen, wel makkelijker.

Hmmm... toch maar niet, geloof ik.