donderdag, augustus 25, 2005

School

Gisteravond zijn mijn vrouw en ik naar school geweest. Weinig schokkend, zou je zeggen. Maar voor ons was het een behoorlijke stap; het was de basisschool, waar onze dochter binnenkort gaat starten. Uiteraard zaten wij verse ouders allemaal in een kring elkaar een beetje onwennig op te nemen, wachtend tot de juf begon te praten. Juf Chantal is heel erg aardig, waarschijnlijk zeer competent, en 11 jaar jonger dan ik. Terwijl ik me dat realiseerde, leek het bankje nog lager en onprettiger te worden.

Maar al gauw werden we meegenomen in de wereld van groep 1 en 2 van de basisschool. En dat is niet gering. Aan de muur hangt een prikbord met 6 plaatjes van activiteiten, variƫrend van de zandtafel tot de computerhoek. Iedere ochtend en iedere middag moeten die kleintjes zelf kiezen welke activiteit ze gaan doen. Elk kind heeft een schriftje waarin de activiteit wordt aangekruisd, zodat de wurm vanzelf inzicht krijgt wat er al veel is gedaan, en wat nog niet. Bloody hell! Op die leeftijd al!

Terwijl ik me nog zat te verbazen werd er door een overijverige ouder een acroniem op me losgelaten dat mij onmiddellijk tegen de haren instreek. Sterker nog, ik kreeg er jeuk van. Het synoniem was LOL. Het staat niet voor uitbundige vrolijkheid maar voor Let Op Luizen. Met aanzienlijke toewijding vertelde deze dame over luizenplagen, periodieke controles en de afstand die een luis aflegt per minuut (30 cm).

Gelukkig werd de bijeenkomst afgesloten met Lars, de kleine ijsbeer. Deze knuffel gaat bij elk kind een weekend uit logeren, en zijn avonturen worden vastgelegd in een meereizend schriftje. Zou Lars al op het strand zijn geweest? Vast niet op zo'n mooi strand als bij opa en oma in Katwijk. Hopelijk mag 'ie gauw mee.