dinsdag, november 22, 2005

De ICT-goeroes en de bedrijfsbibliotheken

Soms ontdek je dat anderen met hetzelfde probleem worstelen als jijzelf. Momenteel werk ik nu in een bedrijfsbibliotheek van een Ministerie. Daar zijn we druk bezig om onszelf opnieuw uit te vinden, zodat we nog steeds relevant zijn voor onze afnemers. We vechten tegen het beeld dat alle informatie toch maar gratis op het internet te vinden is, en dat een gespecialiseerde inkoop en bewerking geldverspilling is. Is dat belangrijk? Ach... datgene wat je niet gebruikt, doe je weg.

Wat blijkt de Gartner Group - één van de belangrijkste ICT-goeroes - nu te verkondigen? ICT organisaties (of ICT afdelingen) moeten zich veel meer richten op hun klanten. Ze moeten steeds meer hun toegevoegde waarde gaan bewijzen, omdat ICT-dienstverlening steeds meer een 'commodity' is. Ofwel: die kun je overal wel krijgen.

Nooit gedacht dat we in hetzelfde schuitje bleken te zitten.

2 Comments:

Anonymous Anoniem zei...

Ik denk dat dit een probleem is dat zijn oorsprong heeft in de richting waarin de samenleving zicht beweegt. Men 'virtualiseert'. Men heeft bijv een desktop waar vroeger een prompt knipperde. Men leest online of kijkt op televisie naar actualiteiten en analyses daarvan, in plaats van zelf op zoek te gaan naar kennis ter plekke of van getuigen. Men kijkt veel professioneel voetbalcommentaar maar hoe veel gaan nog naar een wedstrijd toe of discusseerd in een bar met jan en alleman over de wedstrijd? Terwijl dat laatste 'the point' was van deze sport: ouwehoeren, drinken en wat spel ertussen door!

In deze wereld praten we over de abstracties, denken we steeds meer in abstracties en willen de klanten niet meer met de onderliggende concrete lagen te maken hebben. Dit moet ook wel bij toenemende complexiteit, maar kan ook een verraderlijke val worden als de abstractie (het virtuele frontend) de ware problemen verbergt. Dit gebeurt ook in politiek erg veel momenteel, denk aan debatten over oorlog.

Maar hoe kan je de klant laten weten dat jouw abstracties 'echt' zijn, dwz overeenkomen met daadwerkelijke resultaten?

Het heeft te maken met geloofwaardigheid uiteindelijk denk ik. Vertrouwen vs cynisme?

dinsdag, 22 november, 2005  
Blogger RS zei...

Dat kan best kloppen: als dienstverlener 'leef' je van het vetrouwen van je klant. Dat is een behoorlijk omslag voor velen. Tot voor kort was het voldoende om een air van belangrijkheid op te houden. Maar inmiddels wordt dat niet meer geaccepteerd.

Dat maakt het ook veel complexer. Je moet niet alleen goed zijn in de dienst die je verleent, maar ook nog in staat zijn goed met je klant om te gaan.

dinsdag, 22 november, 2005  

Een reactie posten

<< Home