zaterdag, april 08, 2006

De burqa en het sollicitatiegesprek

Ken je die van die man die een half uur te laat kwam op zijn sollicitatiegesprek vanwege een burqa? Nee? Ik hoorde het verhaal een paar dagen geleden. Luister maar...

Een man was in Rotterdam in de tram gestapt, op weg naar een sollicitatie. Even verderop stapt een vrouw in, gekleed in een burqa. De trambestuurder ziet dat, stopt de tram en loopt helemaal naar achteren. Hij stopt voor de vrouw en vraagt om een vervoersbewijs. De vrouw haalt een OV-studentenkaart tevoorschijn en laat 't zien. De trambestuurder zegt dat hij hier niets aan heeft. Hij wil haar gezicht zien, de vrouw weigert. Dan loopt de man naar voren en roept een vrouwelijke collega op. De vrouwelijke collega arriveert, maar zegt tegen de bestuurder dat ze hier niets aan kan doen.

Inmiddels vertelt de sollicitant waar hij naar onderweg is, en dat hij dus niet graag te laat wil komen. De tram staat al enige tijd stil. De vrouw biedt aan om dan maar uit de tram te stappen. Dat vindt de sollicitant niet nodig. Dan besluit de vrouw om een strippenkaart te stempelen. De trambestuurder loopt weer naar voren en rijdt verder. Direct na de zonegrens stopt hij weer, en vraagt de vrouw opnieuw om haar vervoersbewijs.

Ik heb dit bizarre verhaal niet verzonnen. Het is afgelopen week echt gebeurd. Persoonlijk heb ik ook weinig op met een overtuiging die leert dat vrouwen van top tot teen bedekt moeten zijn. Als ik iemand in een burqa in de tram zie zitten, vind ik dat ook raar. Maar ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn, als er een kerel met een volle rugzak en een bivakmuts over zijn hoofd zou instappen. Zou de bestuurder dan ook naar een vervoersbewijs hebben gevraagd?

2 Comments:

Anonymous Anoniem zei...

"Maar ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn, als er een kerel met een volle rugzak en een bivakmuts over zijn hoofd zou instappen. Zou de bestuurder dan ook naar een vervoersbewijs hebben gevraagd?"

Ha! Als de gebeurtenissen in Engeland een indicatie zijn dan zou in zo'n geval een 'death squad' van de politie de tram mogelijk binnenvallen en de kerel zes kogels in zijn hoofd pompen voordat hij kan uitleggen dat hij aan een vreselijke huidziekte leidt en daarom de muts draagt.

Het is vreemd maar waar: de distopia verhalen uit mijn jeugd worden steeds werkelijker elke dag. Het gebeurt alleen erg onderhands en heel langzaam worden grenzen verschoven door alle partijen.

zondag, 09 april, 2006  
Blogger RS zei...

We worden inderdaad allemaal een beetje banger, en het wordt steeds accepabeler om dingen te doen die we een aantal jaren geleden niet gedaan zouden hebben. Ach wie weet... vinden we Orwell over een paar jaar een watje...

maandag, 10 april, 2006  

Een reactie posten

<< Home