zaterdag, april 29, 2006

Heilige huisjes

Door mijn opleiding en ervaringen heb ik een beeld opgebouwd over bibliotheken/informatiecentra, hun taken en de manier waarop ze die uitoefenen. Het is dan ook ontzettend interessant om een informatiecentrum te zien wat al je heilige huisjes omverschopt en toch heel succesvol is. Het informatiecentrum van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat liet zien hoe het ook kan.

Heilig huisje nummer 1: de catalogus is de hoeksteen van je informatievoorziening.
Daarin sla je al je documenten - of de beschrijvingen ervan - op. Zonder catalogus kun je niets meer terugvinden.

Is dat zo?
Welnee, helemaal niet nodig. Je zorgt er gewoon voor dat alle documenten gevonden kunnen worden door een zoekmachine. Die vaste structuur van de catalogus met al die velden is echt niet persé nodig.

Heilig huisje nummer 2: een informatiecentrum streeft naar volledigheid.
Je zorgt dat je alle documenten verzamelt die voor jouw organisatie enigszins relevent zijn, en die beschrijf je heel volledig in je catalogus.

Is dat zo?
Nee hoor. Dat van die catalogus was al uitgelegd, toch? Een heel strenge selectie is juist heel belangrijk. Neem alleen die documenten op waarin de mening van een belangrijk persoon of organisatie wordt beschreven. En verder alleen wetenschappelijke documenten op 'jouw' gebied.

Volledig beschrijven heeft ook geen zin. Zorg dat je de essentie in twee of drie regels tekst weergeeft, en zorg dat het document - indien nog nodig - digitaal beschikbaar is.

Heilig huisje nummer 3: het belangrijkste product van een bibliotheek/informatiecentrum is het produceren van titelbeschrijvingen.
Dat doen we al ééuwen! Dat ga je toch niet zomaar loslaten?

Is dat zo?
Tja, vroeger was dat misschien relevant voor het voortbestaan van een bibliotheek, maar nu doen we toch echt andere dingen:
  • Stakeholders overzichten. We brengen in kaart welke personen en organisaties belangrijk zijn voor ons. We letten ook op wat ze publiceren of hoe ze zich over belangrijke onderwerpen uitlaten.
  • Informatie analyse. Wat is er bekend over een bepaald onderwerp, en hoe kun je dat zo goed mogelijk bij elkaar brengen?
  • Media analyse. Hoe wordt onze communicatie opgepakt? Hoe denken anderen over ons?
Heilig huisje nummer 4: de informatiebalie
Die hebben jullie toch nog wel? Een plek waar je langs kunt komen om je boeken in te leveren?

Is dat zo?
Nee, die hebben we ook niet meer. Al onze informatie is 24 uur per dag bereikbaar via onze - zeer mooi vormgegeven - intranetsite. Iedereen kan daar zoeken of grasduinen. Ben je geïnteresseerd in een bepaald onderwerp, dat kun je hier een automatische attendering regelen.

En zo stortten mijn heilige huisjes in elkaar. Ach... zo erg is dat niet. Geeft weer ruimte voor nieuwe dingen.

3 Comments:

Blogger WoW!ter zei...

Ronald, ik ben het meestal niet eens met je onderbouwingen http://www.wowter.nl/blog/2006/04/heilige-huisjes.html

zondag, 30 april, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Je gaat er bij het puntje van de informatiebalie dan wel vanuit dan mensen alleen maar komen vragen naar dat en dat artikel.
Een informatiebalie is er ook om mensen op weg te helpen in het "hoe" van het zoeken. Niet alleen in het "wat" en "waar". Leuk dat ze 24/7 kunnen zoeken bij jullie. Maar het is wel zo leuk om ze bij te staan wanneer ze niet meer weten hoe ze de informatie uit de website kunnen halen.

maandag, 01 mei, 2006  
Blogger RS zei...

Beste Bas,

Je hebt helemaal gelijk. In 'mijn' informatiecentrum is er nog steeds een informatiebalie.

Wat ik probeerde aan te geven is het contrast tussen een traditionele bibliotheek - gebaseerd op wat ik wist tijdens mijn afstuderen in 1992 - en wat er nu is gebeurd bij V&W. Daarbij heb ik - net als onze premier Balkenende - geprobeerd enige humoristische overdrijving toe te passen..

maandag, 01 mei, 2006  

Een reactie posten

<< Home