donderdag, juni 22, 2006

Muzikale startups

Volgens de internetgoeroes komt er een nieuwe Internetbubbel. Dit wordt geen artikel over AJAX, Web 2.0 en de sociale functies van de nieuwe webspeeltjes, dat is een verhaal wat al veel te vaak verteld is. Maar als er inderdaad weer een explosie van Webhysterie losbarst, dan betekent dat ook weer veel nieuwe startups. Geloof het of niet, maar sommige mensen hebben geleerd van de vorige keer. Eén van die mensen is Paul Graham, die in zijn essay The hardest lessons for startups to learn een overzicht geeft van succesfactoren voor die nieuwe bedrijfjes. Gebruik deze tips en je kans op succes wordt vergroot van 0,1 naar 10 procent.

Een heel boeiend stuk. Als het werkt voor ICT bedrijfjes, werkt het dan ook voor beginnende bandjes? Ik vermoed van wel. Ik zal de tips proberen te vertalen. Enne... mocht je jaren later net zo rijk en beroemd worden als U2 of de Rolling Stones, dan ben ik met een eervolle verwijzing op je Greatest Hits album dik tevreden. Laten we beginen met het eerste punt.

Release early
Maak zo snel mogelijk een single, een minialbum of iets dergelijks. Op die manier weet je al heel snel of je band inderdaad zo lekker draait als je gehoopt had of dat er 'muzikale meningsverschillen' optreden (lees: knallende ruzie). Uiteraard zet je die meteen op je website en krijg je meteen commentaar. Misschien vinden je fans bepaalde aspecten van jullie muziek geweldig en andere aspecten niet. Bedenk of je daar iets mee wil doen en wat dan.

Keep pumping out features
Zorg voor meer muziek, maak downloadbare ringtones, verloot gesigneerde onderbroeken. Wees creatief (en productief).

Keep users happy
Je komt er alleen maar als je fans hebt. Zorg dat ze fan blijven, praat met ze. Dat moet uiteraard niet alleen tijdens je concerten, maar ook via je website. Misschien was de kleur onderbroek niet goed, of de maat te groot...

Fear the right things
Let niet alleen op je concurrenten of die kroegbaas die je (g)een optreden wil geven. Volgens Paul Graham gaan de meeste startup ten onder aan ruzie, niets doen en het veronachtzamen van klanten (je fans dus). Hoe zit dat bij jou? Hou rekening met wijzigingen onderweg. Misschien start je wel als punkband en verandert je stijl wel, bijvoorbeeld omdat je fans vooral je wals intermezzo's zo leuk vinden.

Commitment is a self-fulfilling prophecy
Als je écht serieus bent, dan wordt je op den duur ook wel serieus genomen. Simpel.

There is always room
Wat je ook maakt, er is altijd wel een plek voor je.

Don't get your hopes up
De kans op succes is niet overdreven groot. Doe dus gewoon je ding zo goed mogelijk en wie weet word je er waanzinnig rijk en beroemd mee. Maar waarschijnlijk niet. Laat dat je vooral niet tegenhouden.

2 Comments:

Anonymous deeb zei...

Bij deze ben je onze manager, of in ieder geval management-consultant :)

Vreemd genoeg was je artikel zo'n beetje wat ik in gedachten had om the doen als mijn band echt iets van de grond krijgt. We werken nog aan de eerste fatsoenlijke demo die natuurlijk downloadable wordt en naar aanleiding van reacties gaan we door ontwikkelingen. Natuurlijk niet creativiteit verwarren met populariteit maar feedback kan juist creativiteit losmaken!

vrijdag, 23 juni, 2006  
Blogger RS zei...

Manager? Nou, nee... Ik heb genoeg aan mijn dagelijkse strijd tijdens kantoor uren. De rol van zwevende goeroe (lees: Kevin Kelly) ligt me veel beter :-)

zaterdag, 24 juni, 2006  

Een reactie plaatsen

Links:

Een link maken

<< Home